Translate

divendres, 12 de desembre del 2014

LLEI 26/2014 IMPOST SOBRE LA RENDA DE LES PERSONES FISIQUES.


 

NOTA SOBRE LA LLEI 26/2014 DE 27 DE NOVEMBRE DE L'IMPOST SOBRE LA RENDA DE LES PERSONES FISIQUES.

Després de la publicació de la llei 26/2014 de 27 de novembre us informem de les novetats més importants:


Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

-S’aprova la nova tarifa aplicable a la base liquidable general, en la qual es redueixen tant el nombre de trams, dels set actuals a cinc, com els tipus marginals aplicables en els mateixos. Posteriorment, per a l'exercici 2016, s'efectua una segona rebaixa dels tipus marginals.

-L’import de la indemnització exempta per acomiadament té com a límit la quantitat de 180.000 euros.

-Els perceptors de rendiments del treball podran minorar el rendiment del treball en una quantia fixa de 2.000 euros en concepte d'altres despeses, import que se segueix incrementant en els casos d'acceptació d'un lloc de treball en un altre municipi o de treballadors actius amb discapacitat . Es modifiquen les reduccions del rendiment net en certes activitats econòmiques i en amb certs límits.

-S’eleven els mínims personals i familiars. S'eleva tant l'import del mínim personal, inclòs quan el contribuent tingui una edat superior a 65 o 75 anys, com el corresponent als ascendents i descendents que convisquin amb aquell.
Alhora, s'incrementen els imports del mínim aplicable a les persones anteriorment assenyalades amb discapacitat, així com en els supòsits en que a més siguin treballadors actius.

-Els contribuents que treballen fora de la llar i tinguin ascendents o descendents amb discapacitat al seu càrrec, o formin part d'una família nombrosa, podran practicar una deducció en la quota diferencial de fins a 1.200 euros anuals per cadascuna d'aquestes situacions, deducció que a més és perfectament compatible amb l'actual deducció per maternitat.
-S’aprova una nova tarifa aplicable a la base liquidable de l'estalvi en la qual es redueixen els marginals de cada un dels trams. Així mateix s'aprova una nova reducció dels marginals per a l'exercici 2016.

-Es crea un nou instrument dirigit a petits inversors denominat Pla d'Estalvi a llarg termini l'especialitat radica en l'exempció de les rendes generades pel compte de dipòsit o l'assegurança de vida a través del qual es canalitza aquest estalvi sempre que aportin quantitats inferiors a 5.000 euros anuals durant un termini almenys de cinc anys.

-S’incorporen a la base imposable de l'estalvi els guanys i pèrdues patrimonials sigui quin sigui el termini de permanència en el patrimoni del contribuent, alhora que es podran compensar en la base de l'estalvi rendiments amb guanys i pèrdues patrimonials, de manera progressiva i amb determinades limitacions.

- Se suprimeix la deducció per lloguer, homogeneïtzant el tractament fiscal de l'habitatge habitual entre lloguer i propietat, si , igual que quan es va suprimir la deducció per inversió en habitatge, s'articula un règim transitori per als lloguers d'habitatge efectuats amb anterioritat a 2015 de manera que la supressió només afectarà a nous lloguers.

-Es revisa el tractament fiscal de les reduccions de capital social amb devolució d'aportacions i del repartiment de la prima d'emissió d'accions, amb la finalitat que la part de les mateixes que correspongui a reserves generades per l'entitat durant el temps de tinença de la participació tributi de forma anàloga a si haguessin repartit directament aquestes reserves, així com el derivat de la venda de drets de subscripció, homogenizándose seu tractament entre entitats cotitzades i no cotitzades.

- Se suprimeix l'exempció aplicable als perceptors de dividends.

- Es suprimeixen els anomenats coeficients d'abatiment existents a través d'una successió de règims transitoris des de l'any 1996, els coeficients de correcció monetària aplicables exclusivament a la tributació de béns immobles i la compensació fiscal aplicable únicament als perceptors de determinats rendiments del capital mobiliari . La quantitat màxima total que es pot destinar a constituir aquestes rendes vitalícies és de 240.000 euros.

- S'incentiva fiscalment la constitució de rendes vitalícies assegurades per majors de 65 anys, declarant exempta el guany patrimonial derivat de la transmissió de qualsevol element patrimonial, sempre que l'import obtingut en la transmissió es destini a constituir una renda de tal naturalesa

-Es modifica el mètode d'estimació objectiva aplicable a la determinació del rendiment net de determinades activitats, exigint, a partir de 2016, nous requisits per a la seva aplicació, tant quantitatius, mitjançant una reducció dels límits objectius, com qualitatius, reduint les activitats que es poden acollir a aquest règim i limitant-les a aquelles que per la seva naturalesa es relacionen fonamentalment amb consumidors finals. Així s'exclouen d'aquest règim a partir de 1 gener 2016 les activitats incloses en la divisió 3,4 i 5 de la secció primera de les tarifes de l'Impost sobre Activitats Econòmiques. El límit respecte als ingressos es redueix als 150.000 euros (250.000 euros per agrícoles, ramaderes i forestals) i a més es computaran la totalitat de les operacions amb independència que existeixi o no obligació d'expedir factures. El límit en les compres i adquisicions de serveis també es redueix a 150.000 euros.Sense perjudici del límit anterior, el mètode d'estimació objectiva no podrà aplicar-se quan el volum dels rendiments íntegres de l'any immediat anterior que correspongui a operacions per les quals estiguin obligats a expedir factura quan el destinatari sigui un empresari o professional que actuï com a tal, d'acord amb el que disposa l'article 2.2.a) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, superi 75.000 euros anuals.

-S’introdueixen altres mesures amb les quals es pretén millorar el medi ambient, reduint la tributació dels rendiments del treball en espècie derivada de la cessió d'ús de vehicles menys contaminants, aclarint el moment a partir del qual es podrà imputar la pèrdua patrimonial derivada d'un crèdit incobrable o simplificant el règim fiscal de treballadors desplaçats a territori espanyol.

-Els guanys patrimonials derivats d'ajudes públiques s'imputaran al període impositiu en què tingui lloc el cobrament, sense perjudici de les opcions previstes en les lletres g), i) ij) de l'apartat 2 de l'art. 14 de la LIRPF.

- S'estableix per a la individualització de rendes que quan no resulti degudament acreditada la titularitat dels béns o drets, l'Administració tributària té dret a considerar com a titular la persona que consti com a tal en un registre fiscal o altres de caràcter públic, amb el que preval en primer lloc la titularitat jurídica dels elements patrimonials, béns o drets que provi el contribuent.

-Respecte a les reduccions aplicables a determinats rendiments del treball el percentatge es redueix al 30 per cent de reducció, en el cas de rendiments íntegres diferents dels que preveu l'article 17.2. a) d'aquesta Llei que tinguin un període de generació superior a dos anys, així com aquells que es qualifiquen reglamentàriament com a obtinguts de manera notòriament irregular en el temps, quan, en ambdós casos, sense perjudici del que disposa el paràgraf següent, es s'imputen en un únic període impositiu períodes impositius anteriors a aquell en què resultin exigibles, el contribuent ha obtingut altres rendiments amb període de generació superior a dos anys, als quals hauria aplicat la reducció prevista en aquest apartat.

La quantia del rendiment íntegre a què es refereix aquest apartat sobre la qual s'aplicarà l'esmentada reducció no podrà superar l'import de 300.000 euros anuals.

Sense perjudici del límit previst en el paràgraf anterior, en el cas de rendiments del treball la quantia compresa entre 700.000,01 euros i 1.000.000 d'euros i derivin de l'extinció de la relació laboral, comuna o especial, o de la relació mercantil a què es refereix l'article 17.2 e) d'aquesta Llei, o de totes dues, la quantia del rendiment sobre la qual s'aplicarà la reducció no podrà superar l'import que resulti de minorar 300.000 euros en la diferència entre la quantia del rendiment i 700.000 euros.

Quan la quantia de tals rendiments és igual o superior a 1.000.000 d'euros, la quantia dels rendiments sobre la qual s'aplicarà la reducció del 30 per cent serà zero.

-Respecte a les despeses deduïbles dels rendiments del Treball s'introdueix en concepte d'altres despeses diferents dels anteriors, un import de 2.000 euros anuals.

-Es fa una nova redacció a l'article 20 de la LIRPF:

Els contribuents amb rendiments nets del treball inferiors a 14.450 euros sempre que no tinguin rendes, excloses les exemptes, diferents de les del treball superiors a 6.500 euros, minoraran el rendiment net del treball en les següents quanties:

a) Contribuents amb rendiments nets del treball iguals o inferiors a 11.250 euros: 3.700 euros anuals.

b) Contribuents amb rendiments nets del treball compresos entre 11.250 i 14.450 euros: 3.700 euros menys el resultat de multiplicar per 1,15625 la diferència entre el rendiment del treball i 11.250 euros anuals.

A aquests efectes, el rendiment net del treball serà el resultant de minorar el rendiment íntegre en les despeses previstes en les lletres a), b), c), d) ie) de l'article 19.2 d'aquesta Llei.

Com a conseqüència de l'aplicació de la reducció prevista en aquest article, el saldo resultant no podrà ser negatiu.

-S’elimina la reducció del 100% per l'obtenció de rendiments de lloguers.

-S’aprova el nou redactat de l'article 27 que considera rendiments d'activitats econòmiques els rendiments obtinguts pel contribuent procedents d'una entitat en el capital participi derivats de la realització d'activitats incloses en la secció segona de les Tarifes de l'Impost sobre Activitats Econòmiques, aprovades pel Reial Decret Legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, quan el contribuent estigui inclòs, a aquest efecte, en el règim especial de la Seguretat social dels treballadors per compte propi o autònoms, o en una mutualitat de previsió social que actuï com a alternativa a l'esmentat règim especial d'acord amb el que preveu la disposició addicional quinzena de la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.

-Les despeses de difícil justificació en cas d'activitats empresarials o professionals acollides al sistema d'estimació directa simplificada no podran ser superiors a 2.000 euros anuals.

-Es suprimeix l'article 61 bis: Reducció per quotes i aportacions a partits polítics, però s'inclou una deducció del 20% per quotes d’ afiliació a partits polítics i similars amb una base màxima de 600 euros.

-Es suprimeix la deducció per compte estalvi empresa.

-Respecte a la imputació de rendes immobiliàries s'estableix que En el cas d'immobles localitzats en municipis en què els valors cadastrals hagin estat revisats, modificats o determinats mitjançant un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general, de conformitat amb la normativa cadastral, i hagin entrat en vigor en el període impositiu o en el termini dels deu períodes impositius anteriors, el percentatge serà el 1,1 per cent.

-Respecte als nous percentatges de retenció s'estableix el següent:

a) El percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els rendiments del treball que es percebin per la condició d'administradors i membres dels consells d'administració, de les juntes que actuïn en nom seu, i altres membres d'altres òrgans representatius, serà del 35 per cent.

No obstant això, en els termes que reglamentàriament s'estableixin, quan els rendiments procedeixin d'entitats amb un import net de la xifra de negocis inferior a 100.000 euros, el percentatge de retenció i ingrés a compte serà del 19 per cent.

b) El percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els rendiments del treball derivats d'impartir cursos, conferències, col·loquis, seminaris i similars, o derivats de l'elaboració d'obres literàries, artístiques o científiques, sempre que se cedeixi el dret a la seva explotació , serà del 18 per cent.

c) El percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els rendiments del capital mobiliari serà del 19 per cent.

d) Els percentatges de les retencions i ingressos a compte sobre els rendiments derivats d'activitats econòmiques seran:

o a) El 18 per cent, en el cas dels rendiments d'activitats professionals establerts en via reglamentària.

No obstant això, s'aplicarà el percentatge del 9 per cent sobre els rendiments d'activitats professionals que s'estableixin reglamentàriament.

Així mateix, el percentatge serà el 15 per cent quan el volum de rendiments íntegres d'aquestes activitats corresponent a l'exercici immediat anterior sigui inferior a 15.000 euros i representi més del 75 per cent de la suma dels rendiments íntegres d'activitats econòmiques i del treball obtinguts per el contribuent en l'esmentat exercici.

b) El 2 per cent en el cas de rendiments procedents d'activitats agrícoles o ramaderes, excepte en el cas de les activitats ramaderes d'engreix de porcí i avicultura, en què s'aplicarà l'1 per cent.

c) El 2 per cent en el cas de rendiments procedents d'activitats forestals.o d) L'1 per cent per a altres activitats empresarials que determinin el seu rendiment net pel mètode d'estimació objectiva, en els supòsits i les condicions que s'estableixin per reglament. »

e) El percentatge de pagaments a compte sobre els guanys patrimonials derivats de les transmissions o reemborsaments d'accions i participacions d'institucions d'inversió col·lectiva serà del 19 per cent.

f) El percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els guanys patrimonials derivats dels aprofitaments forestals dels veïns en forests públiques que reglamentàriament s'estableixin, serà del 19 per 100.

g) El percentatge de retenció i ingrés a compte sobre els guanys patrimonials derivats de la transmissió de drets de subscripció serà el 19 per cent. »

En el període impositiu 2015, els percentatges de retenció i ingrés a compte del 18 per cent que preveu l'apartat 3 i la lletra a) de l'apartat 5 de l'article 101 d'aquesta Llei, seran del 19 per cent.

En el període impositiu 2015 els percentatges de pagaments a compte del 19 per cent que preveu l'article 101 i en la disposició addicional vintena sisena, tots dos d'aquesta Llei, i el percentatge de l'ingrés a compte a què es refereix l'article 92.8 d'aquesta Llei , seran el 20 per cent.

Així mateix, en el període impositiu 2015, el percentatge de retenció del 35 per cent que preveu l'apartat 2 de l'article 101 d'aquesta Llei, serà el 37 per cent, i el percentatge de retenció del 45 per cent previst en la lletra f) del apartat 2 de l'article 93 d'aquesta Llei és el 47 per cent. »

-S’estableix la possibilitat de disposar anticipadament l'import dels drets consolidats corresponents a aportacions amb almenys deu anys d'antiguitat de determinats instruments de previsió social. Respecte dels drets consolidats existents a 31 de desembre de 2015, mitjançant una disposició transitòria, també es permet la disposició a partir de l'1 de gener de 2025. Així mateix es fixen nous límits per aportar als plans de pensions:

El total de les aportacions i contribucions empresarials anuals màximes als plans de pensions regulats en aquesta Llei no podrà excedir de 8.000 euros. »

- S'estableix un règim transitori aplicable als guanys patrimonials derivats d'elements patrimonials adquirits amb anterioritat a desembre 31, 1994

- S'estableix un règim fiscal transitori per Dissolució i liquidació de determinades societats civils que passaran a ser subjectes passius de l'impost de societats en 2016.




Impost sobre la renda de no residents.

-Es distingeix per als contribuents no residents sense establiment permanent, entre persones físiques o persones jurídiques, establint, per a cada un d'aquests dos supòsits, les despeses deduïbles per al càlcul de la base imposable, per remissió a la normativa de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre Societats, respectivament.

-Es permet, a contribuents residents en altres estats membres de la Unió Europea, optar per tributar com a contribuents per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. La finalitat de la modificació és afavorir la lliure circulació dels ciutadans dins de la Unió Europea, i va dirigida als contribuents no residents amb baixos ingressos, als quals es vol garantir que puguin gaudir, a igual que els contribuents residents, de l'exempció d'un determinat import mínim de la seva renda.

-Es permet al contribuent no resident que quedi exclosa de gravamen el guany patrimonial que obtingui amb motiu de la transmissió de la qual hagi estat el seu habitatge habitual en territori espanyol, sempre que l'import obtingut en la transmissió es reinverteixi en l'adquisició d'una nova habitatge habitual.

-S’introdueixen determinades modificacions a conseqüència de les mesures introduïdes en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i en l'Impost sobre Societats, en especial, les que afecten als tipus de gravamen, sent rellevant assenyalar que per als contribuents sense establiment permanent es estableix un tipus general del 24 per 100, actualment del 24,75 per 100, mentre que per als residents en altres estats de la Unió Europea el tipus serà del 19 per 100. a més, s'equipara el tipus de gravamen aplicable als establiments permanents al que correspongui d'acord amb la normativa de l'Impost sobre Societats.

-Així mateix, s'introdueixen algunes modificacions de caràcter tècnic destinades fonamentalment a aclarir la interpretació de certes disposicions del text refós.
altres disposicions




Altres disposicions:

-
S'estableix a través de la disposició addicional única d'aquesta Llei, la possibilitat de regularitzar voluntàriament amb exclusió de sancions, recàrrecs i interessos, o en cas que les actuacions de l'Administració tributària ja hagin conclòs, establir la condonació de les sancions, recàrrecs o interessos girats per aquelles pensions percebudes de l’estranger i no declarades. El període de regularització finalitza el 30 de juny de 2015.

-La Disposició final segona modifica la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, amb la finalitat de lluitar contra el frau fiscal i l'elusió tributària. En aquest sentit, es modifiquen els criteris que es poden tenir en compte per a considerar que un determinat país o jurisdicció tingui la consideració de paradís fiscal, incloent tant l'existència d'un intercanvi d'informació efectiu com els resultats de les avaluacions inter pares realitzats pel Fòrum Global de Transparència i Intercanvi d'Informació. La llista de paradisos es regularà reglamentàriament i es preveu de manera expressa la possibilitat de la seva actualització.

-La Disposició final tercera modifica la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions, a resultes de la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, de 3 de setembre de 2014, que ha determinat que el Regne d'Espanya ha incomplert l'ordenament comunitari en permetre que s'estableixin diferències en el tractament fiscal de les donacions i les successions entre els drethavents i els donataris residents i no residents a Espanya, entre els causants residents i no residents a Espanya i entre les donacions i les disposicions similars de béns immobles situats en territori espanyol i fora d'aquest.

Per tal d'eliminar els supòsits de discriminació descrits, resulta necessari modificar la Llei de l'Impost sobre Successions i Donacions, per introduir una sèrie de regles que permetin la plena equiparació del tractament en l'impost a les situacions discriminatòries enumerades per l'esmentat Tribunal.
-Per últim, la disposició final quarta modifica la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni, per introduir una sèrie de regles que permetin un tractament similar entre residents i no residents, que siguin residents en altres estats membres de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu.


Entrada en vigor:

-La Modificacions en les indemnitzacions per acomiadament entren en vigor el 29 novembre 2014.

-Les Modificacions en el règim de mòduls i les societats civils privades entren en vigor l'1 de gener del 2016.

-Certes Mesures sobre els drets de subscripció preferents entren en vigor l'1 gener 2017.

La resta de la llei entra en vigor l'1 gener 2015.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada