Després
de la publicació de la llei 28/2014 de 27 de novembre els informem
de les novetats més importants, així com altres qüestions
d'interès:
Impost
sobre la Renda de les Persones Físiques
Per
la seva importància detallar el règim transitori aplicable als
guanys patrimonials derivats d'elements patrimonials adquirits amb
anterioritat a desembre 31, 1994
L'import
dels guanys patrimonials corresponents a transmissions d'elements
patrimonials no afectes a activitats econòmiques que hagin estat
adquirits amb anterioritat a 31 de desembre de 1994, es determina
d'acord amb les següents regles:
1a)
En general, es calcularan, per a cada element patrimonial, d'acord
amb el que estableix la secció 4a del capítol II, del títol III
d'aquesta Llei. Del guany patrimonial així calculada es distingirà
la part de la mateixa que s'hagi generat amb anterioritat al 20 de
gener de 2006, entenent com a tal la part del guany patrimonial que
proporcionalment correspongui al nombre de dies transcorreguts entre
la data d'adquisició i el 19 de gener de 2006, ambdós inclosos,
respecte del nombre total de dies que hagués romàs en el patrimoni
del contribuent.
La
part del guany patrimonial generat amb anterioritat al 20 de gener de
2006, es reduirà, si escau, de la següent manera:
a)
S'ha de calcular el període de permanència en el patrimoni del
contribuent anterior a 31 de desembre de 1996 del element
patrimonial.
A
aquests efectes, es prendrà com a període de permanència en el
patrimoni del contribuent el nombre d'anys que hi haja entre la data
d'adquisició de l'element i el 31 de desembre de 1996, arrodonit per
excés.
En
el cas de drets de subscripció es prendrà com a període de
permanència el que correspongui als valors dels quals procedeixin.
Quan no s'haguessin transmès la totalitat dels drets de subscripció,
s'entendrà que els transmesos correspondre als valors adquirits en
primer lloc.
Si
s'han efectuat millores en els elements patrimonials transmesos es
prendrà com a període de permanència d'aquestes en el patrimoni
del contribuent el nombre d'anys que hi hagi entre la data en què
s'haguessin realitzat i el 31 de desembre de 1996, arrodonit per
excés.
b)
S'ha de calcular el valor de transmissió de tots els elements
patrimonials a la guany patrimonial li hagués resultat d'aplicació
el que assenyala aquesta disposició, transmesos des de 1 gener 2015
fins a la data de transmissió de l'element patrimonial.
c)
Quan sigui inferior a 400.000 euros la suma del valor de transmissió
de l'element patrimonial i la quantia a què es refereix la lletra b)
anterior, la part del guany patrimonial generat amb anterioritat al
20 de gener de 2006 es reduirà en l'import resultant d'aplicar els
següents percentatges per cada any de permanència dels assenyalats
en la lletra a) anterior que passi de dos:
1r
Si els elements patrimonials transmesos són béns immobles, drets
sobre els mateixos o valors de les entitats compreses en l'article
108 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del mercat de valors, amb
excepció de les accions o participacions representatives del capital
social o patrimoni de les societats o fons d'inversió immobiliària,
un 11,11 per cent.
2n
Si els elements patrimonials transmesos són accions admeses a
negociació en algun dels mercats secundaris oficials de valors
definits en la Directiva 2004/39 / CE del Parlament Europeu i del
Consell, de 21 d'abril de 2004, relativa als mercats de instruments
financers, i representatius de la participació en fons propis de
societats o entitats, amb excepció de les accions representatives
del capital social de societats d'inversió mobiliària i
immobiliària, un 25 per cent.
3r
Per a les restants guanys patrimonials generats amb anterioritat al
20 de gener de 2006, un 14,28 per cent.
Està
no subjecta la part del guany patrimonial generat abans del 20 gener
2006 derivada d'elements patrimonials que a 31 de desembre de 1996 i
en funció del que assenyala aquesta lletra c) tinguessin un període
de permanència, tal com aquest es defineix en la lletra a), superior
a deu, cinc i vuit anys, respectivament.
d)
Quan sigui superior a 400.000 euros la suma del valor de transmissió
de l'element patrimonial i la quantia a què es refereix la lletra b)
anterior, però el resultat del que disposa la lletra b) anterior
sigui inferior a 400.000 euros, es practicarà la reducció
assenyalada en la lletra c) anterior a la part del guany patrimonial
generat amb anterioritat al 20 de gener de 2006 que proporcionalment
correspongui a la part del valor de transmissió que sumat a la
quantia de la lletra b) anterior no superi 400.000 euros .
e)
Quan el resultat del que disposa la lletra b) anterior sigui superior
a 400.000 euros, no es practicarà cap reducció a la part del guany
patrimonial generat amb anterioritat al 20 de gener del 2006.
2a)
En els casos de valors admesos a negociació en algun dels mercats
regulats i d'accions o participacions en institucions d'inversió
col·lectiva a les quals sigui aplicable el règim previst en les
lletres a) ic) de l'apartat 1 de l'article 37 de aquesta Llei, els
guanys i pèrdues patrimonials es calculen per a cada valor, acció o
participació d'acord amb el que estableix la secció 4a del capítol
II del títol III d'aquesta Llei.
Si,
com a conseqüència del que disposa el paràgraf anterior,
s'obtingués com a resultat un guany patrimonial, s'efectuarà la
reducció que escaigui de les següents:
a)
Si el valor de transmissió és igual o superior al que correspongui
als valors, accions o participacions a efectes de l'Impost sobre el
Patrimoni de l'any 2005, la part del guany patrimonial que s'hagi
generat amb anterioritat a 20 gener 2006 es reduirà, si escau,
d'acord amb el que preveu la regla 1a) anterior. A aquests efectes,
el guany patrimonial generat amb anterioritat al 20 de gener de 2006
és la part del guany patrimonial resultant de prendre com a valor de
transmissió el que correspongui als valors, accions o participacions
a efectes de l'Impost sobre el Patrimoni de l'any 2005 .
b)
Si el valor de transmissió és inferior al que correspongui als
valors, accions o participacions a efectes de l'Impost sobre el
Patrimoni de l'any 2005, s'entendrà que tot el guany patrimonial
s'ha generat amb anterioritat al 20 de gener de 2006 i es reduirà,
si escau, d'acord amb el que preveu la regla 1a) anterior.
3a)
Si s'han efectuat millores en els elements patrimonials transmesos,
es distingirà la part del valor d'alienació que correspongui a cada
component del mateix a efectes de l'aplicació del que disposa aquest
apartat 1.
2.
A l'efecte del que estableix aquesta disposició, es consideren
elements patrimonials no afectes a activitats econòmiques aquells en
què la desafectació d'aquestes activitats s'hagi produït amb més
de tres anys d'antelació a la data de transmissió.
Impost
sobre el Valor Afegit
-L’adaptació
a la Directiva d'IVA més important obeeix als canvis derivats de
l'aplicació, a partir d'1 de gener de 2015, de les noves regles de
localització dels serveis de telecomunicacions, de radiodifusió i
televisió i de les prestacions de serveis efectuades per via
electrònica, quan es prestin a una persona que no tingui la condició
d'empresari o professional, actuant com a tal, ja que aquests serveis
passen a gravar en el lloc on el destinatari del servei estigui
establert, tingui el seu domicili o residència habitual,
independentment del lloc on estigui establert el prestador dels
serveis segons la previsió que a aquest efecte recull la Directiva
d'IVA. A partir d'aquesta data, per tant, tots els serveis de
telecomunicació, de radiodifusió o televisió i electrònics
tributaran a l'Estat membre d'establiment del destinatari, tant si
aquest és un empresari o professional o bé una persona que no
tingui aquesta condició, i tant si el prestador del servei és un
empresari establert a la Comunitat o fora d'aquesta.
Conseqüència
de l'anterior la tributació dels serveis referits, en els casos en
què el destinatari no té la condició d'empresari o professional
actuant com a tal, es regula exclusivament en l'article 70 de la Llei
de l'impost a partir de la data esmentada.
-Al
costat del règim especial anterior s'incorpora un de nou anomenat
«règim especial aplicable als serveis de telecomunicacions, de
radiodifusió o de televisió i als prestats per via electrònica per
empresaris o professionals establerts a la Comunitat però no a
l'Estat membre de consum» (règim de la Unió), que resultarà
aplicable, quan s'opti per ell, als empresaris o professionals que
prestin els serveis indicats a persones que no tinguin la condició
d'empresaris o professionals actuant com a tals, als Estats membres
en què aquest empresari no tingui la seva seu d'activitat econòmica
o un establiment permanent. Als Estats membres en què l'empresari
estigui establert, les prestacions de serveis de telecomunicacions,
de radiodifusió o de televisió i electrònics que presti a persones
que no tinguin la condició d'empresaris o professionals actuant com
a tals se subjectaran al règim general de l'Impost.
En
el «règim de la Unió», l'Estat membre d'identificació ha de ser
necessàriament l'Estat membre en el qual l'empresari o professional
hagi establert la seu de la seva activitat econòmica o, en cas que
no tingui la seu de la seva activitat econòmica a la Comunitat,
l'Estat membre en què compti amb un establiment permanent; quan
tingui un establiment permanent en més d'un Estat membre, podrà
optar com a Estat membre d'identificació per qualsevol dels estats
en els quals tingui un establiment permanent.
En
el «règim exterior a la Unió», l'empresari o professional podrà
escollir lliurement el seu Estat membre d'identificació. En aquest
règim, a més, l'Estat membre d'identificació també pot ser
l'Estat membre de consum.
Tots
dos règims especials, l'ampliació del règim existent i el «règim
de la Unió», entren en vigor a partir de 1 gener 2015; es tracta de
dos règims opcionals, en els que l'opció si s'exerceix determina
que el règim especial s'aplica a tots els serveis que es prestin a
tots els estats membres en què sigui procedent.
Quan
un empresari o professional opti per algun dels règims especials,
segons el que resulti procedent, quedarà obligat a presentar
trimestralment per via electrònica les declaracions-liquidacions de
l'impost, a través de la finestreta única de l'Estat membre
d'identificació, juntament amb l'ingrés l'impost degut, no podent
deduir en la declaració-liquidació quantitat per les quotes
suportades en l'adquisició o importació de béns i serveis que es
destinin a la prestació dels serveis als quals se'ls apliqui el
règim especial.
-Els
equips mèdics, aparells, productes sanitaris i altres instrumental,
d'ús mèdic i hospitalari, són el gruix de productes més afectats
per la modificació del tipus impositiu, en passar a tributar, amb
caràcter general, del tipus reduït del 10 per cent del Impost al 21
per cent, mantenint exclusivament la tributació per aquell tipus per
a aquells productes que, per les seves característiques objectives,
estiguin dissenyats per alleujar o tractar deficiències, per a ús
personal i exclusiu de persones que tinguin deficiències físiques,
mentals, intel·lectuals o sensorials, i la relació s'incorpora a un
nou apartat vuitè a l'annex de la Llei de l'impost. En concret
s'aplicarà als següents productes:
• -
Les ulleres, lents de contacte graduades i els productes necessaris
per al seu ús, cura i manteniment.
• -
Dispositius de punció, dispositius de lectura automàtica del nivell
de glucosa, dispositius d'administració d'insulina i altres aparells
per a l'autocontrol i tractament de la diabetis.
• -
Dispositius per a l'autocontrol dels cossos cetònics i de la
coagulació sanguínia i altres dispositius d'autocontrol i
tractament de malalties discapacitants com els sistemes d'infusió de
morfina i medicaments oncològics.
• -
Bosses de recollida d'orina, absorbents d'incontinència i altres
sistemes per incontinència urinària i fecal, inclosos els sistemes
d'irrigació.
• -
Pròtesis, ortesis, ortopròtesis i implants quirúrgics, en
particular els que preveu el Reial Decret 1030/2006, de 15 de
setembre, pel qual s'estableix la cartera de serveis comuns del
Sistema Nacional de Salut i el procediment per a la seva
actualització, incloent les seves components i accessoris.
• -
Les cànules de traqueotomia i laringectomia.
• -
Cadires terapèutiques i de rodes, així com els coixins antiescares
i arnesos per a l'ús de les mateixes, crosses, caminadors i grues
per a mobilitzar a persones amb discapacitat.
• -
Plataformes elevadores, ascensors per a cadires de rodes, adaptadors
de cadires a escales, rampes portàtils i barres autoportants per
incorporar-se per si mateix.
• -
Aparells i altres instrumental destinats a la reducció de lesions o
malformacions internes, com suspensoris i peces de compressió per
varius.
• -
Dispositius de tractament de diàlisi domiciliària i tractament
respiratoris.
• -
Els equips mèdics, aparells i altres instrumental, destinats a
compensar un defecte o una incapacitat, que estiguin dissenyats per a
ús personal i exclusiu de persones amb deficiència visual i
auditiva.
• -
Els productes de suport que estiguin dissenyats per a ús personal i
exclusiu de persones amb deficiència física, mental, intel·lectual
o sensorial:
o
• Productes de suport per a vestir-se i desvestir-se: calçadors i
sacabotas amb mànecs especials per poder arribar a terra, penjadors,
ganxos i varetes per subjectar la roba en una posició fixa.
o
• Productes de suport per a funcions de neteja: alces, reposabraços
i suports per al wc.
o
• Productes de suport per a rentar-se, banyar-se i dutxar-:
raspalls i esponges amb mànecs especials, cadires per a bany o
dutxa, taules de banyera, tamborets, productes de suport per reduir
la longitud o profunditat de la banyera, barres i agafadors de
suport.
o
• Productes de suport per possibilitar l'ús de les noves
tecnologies de la informació i comunicació, com ratolins per
moviments cefàlics o oculars, teclats d'alt contrast, polsadors de
parpelleig, programari per a possibilitar l'escriptura i el maneig
del dispositiu a persones amb discapacitat motòrica severa a través
de la veu.
o
• Productes de suport i dispositius que possibiliten a persones amb
discapacitat motòrica agafar, accionar, aconseguir objectes: pinces
llargues d'agafada i adaptadors de adherència.
o
• Estimuladors funcionals. »
-La
Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 26 de
setembre de 2013, en l'assumpte C-189/11, relativa al règim especial
de les agències de viatge, comporta l'obligació de modificar la
regulació d'aquest règim especial.
Al
marge de les modificacions obligades per la Sentència esmentada,
s'introdueix la possibilitat, a exercitar operació per operació,
d'aplicar el règim general de l'Impost, sempre que el destinatari de
les operacions sigui un empresari o professional que tingui, en
alguna mesura, dret bé a la deducció, bé a la devolució de les
quotes suportades de l'impost; a aquest efecte s'ha tingut en compte
la regulació del règim especial que conté en altres estats
membres, en concret, en els casos en què el destinatari del règim
és un empresari o professional.
-
Conseqüència de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió
Europea de 19 de desembre de 2012, assumpte C-549/11, es modifica la
regla de valoració de les operacions la contraprestació no sigui de
caràcter monetari, fixant com a tal el valor acordat entre les
parts, que haurà de expressar-se de forma monetària, acudint com a
criteri residual a les regles de valoració de l'autoconsum.
-
La Sentència de 14 de març de 2014, en l'assumpte C-151/13, ha
determinat la necessitat de diferenciar les subvencions no vinculades
al preu, que no formen part de la base imposable de les operacions,
de les contraprestacions pagades per un tercer, que si formen part
d'aquella.
-
Supressió de l'exempció als serveis prestats pels fedataris públics
en connexió amb operacions financeres exemptes o no subjectes a
l'esmentat impost.
-
Es clarifica la regulació de les operacions no subjectes a
conseqüència de la transmissió global o parcial d'un patrimoni
empresarial o professional, incorporant, a aquest efecte, la
jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que es
tracti de la transmissió d'una empresa o d'una part d'aquesta.
-
En relació amb la no subjecció de les operacions realitzades pels
ens públics, s'estableix, d'una banda, la no subjecció dels serveis
prestats en virtut de les encomanes de gestió i, d'una altra,
s'eleva a rang legal la doctrina administrativa dels anomenats «ens
tecnicojurídics», si bé, s'amplia el seu contingut al no exigir
que determinats ens estiguin participats per una única Administració
pública, exigint-se, en tot cas que siguin de titularitat
íntegrament pública, complertes aquestes condicions, la no
subjecció s'aplicarà exclusivament a les prestacions de serveis,
realitzades per l'ens públic a favor de qualsevol de les
administracions públiques que participin en el mateix, oa favor
d'altres administracions públiques íntegrament dependents de les
anteriors. En tot cas cal tenir en compte que la no subjecció té un
límit en el llistat d'activitats que conté el precepte, la
realització implica que la prestació de serveis estigui subjecta a
l'impost.
-
Amb efectes 1 de gener de 2015, s'estén l'aplicació de l'anomenada
«exempció educativa» als serveis d'atenció a nens al centre
docent prestats en temps interlectiu, tant durant el menjador escolar
com en servei de guarderia fora de l'horari escolar , equiparant, a
aquest efecte, el tractament en l'Impost d'aquests serveis prestats
pel centre docent, amb independència que es realitzi amb mitjans
propis o aliens.
-
Se suprimeix l'exempció aplicable als lliuraments i adjudicacions de
terrenys realitzades entre la Junta de Compensació i els propietaris
d'aquells, per la distorsió que causava el diferent tractament a
efectes de l'Impost de l'actuació en els processos d'urbanització
d'aquestes Juntes, segons intervinguessin en la seva condició o no
de fiduciàries.
-
S'amplia l'àmbit objectiu de l'aplicació de la renúncia a les
exempcions immobiliàries, en no vincular aquesta a l'exigència que
l'empresari o professional adquirent tingui dret a la deducció total
de l'impost suportat en funció de la destinació previsible en
l'adquisició del immoble, si bé s'exigeix que aquest empresari
tingui un dret a la deducció total o parcial de l'impost suportat en
realitzar l'adquisició o en funció de la destinació previsible de
l'immoble adquirit.
-
Els lliuraments de béns que hagin de ser objecte d'instal·lació o
muntatge abans de la seva posada a disposició en el territori
d'aplicació de l'impost, tributaran com a tals, amb independència
que el cost de la instal·lació excedeixi o no del 15 per cent en
relació amb el total de la contraprestació corresponent.
-
Es flexibilitza el procediment de modificació de la base imposable,
de manera que el termini per poder realitzar aquella en cas de deutor
en concurs s'amplia d'1 a 3 mesos; en el cas de crèdits incobrables
dels empresaris que siguin considerats pime podran modificar la base
imposable transcorregut el termini
de
6 mesos com es venia exigint fins a la data o podran esperar al
termini general d'1 any que s'exigeix per a la resta d'empresaris.
-Per
Altra banda, s'introdueix una regla especial per declarar un crèdit
incobrable, pel que fa a les operacions en règim especial del
criteri de caixa, de manera que es permet la modificació de la base
imposable per crèdits incobrables quan es produeixi la meritació de
aquest règim especial per aplicació de la data límit del 31 de
desembre de l'any immediatament posterior a la data de realització
de l'operació, sense haver d'esperar a un nou transcurs del termini
de 6 mesos o 1 any que marca la normativa a computar des del
meritació de l'impost.
-
S'amplia l'àmbit d'aplicació de la prorrata especial, en disminuir
del 20 al 10 per cent la diferència admissible pel que fa a muntant
de quotes deduïbles en un any natural que resultin per aplicació de
la prorrata general en comparació amb les que resulten per aplicació
de la prorrata especial.
-
El règim especial de devolucions a determinats empresaris o
professionals no establerts en el territori d'aplicació de l'Impost
ni en la Comunitat, Illes Canàries, Ceuta o Melilla s'amplia
significativament l'excepcionar l'exigència del principi de
reciprocitat en determinades quotes suportades en les adquisicions i
importacions de determinats béns i serveis, com els derivats dels
serveis d'accés, hostaleria, restauració i transport vinculats amb
l'assistència a fires, congressos i exposicions.
-
El règim especial del grup d'entitats es modifica, amb efectes 1 de
gener de 2015, per incorporar l'exigència dels tres ordres de
vinculació: econòmica, financera i d'organització, a les entitats
del grup ajustant-se així a la dicció de la Directiva d'IVA. La
vinculació financera exigeix un control efectiu de l'entitat a
través d'una participació de més del 50 per cent en el capital o
en els drets de vot de les mateixes. No obstant això, s'estableix un
règim transitori que permetrà als grups existents adaptar-se als
nous requisits al llarg de l'any 2015.
S'assenyala
que les operacions realitzades en aquest règim especial no es poden
tenir en compte a l'efecte de càlcul de la prorrata comuna en cas
d'empresaris que realitzin activitats en més d'un sector
diferenciat, al marge del règim especial del grup d'entitats.
-En
l'àmbit de les quotes de l'Impost sobre el Valor Afegit a la
importació, es possibilita, remetent al seu desenvolupament
reglamentari, que determinats operadors puguin diferir l'ingrés de
l'impost en el moment de presentar la corresponent declaració
liquidació ia través de la inclusió d'aquestes quotes en la
mateixa.
-
S'amplien els supòsits d'aplicació de l'anomenada «regla
d'inversió del subjecte passiu» al lliurament de determinats
productes, en particular, els telèfons mòbils, consoles de
videojocs, ordinadors portàtils i tauletes digitals, en els
lliuraments a un empresari revenedor o que excedeixin de 10.000
euros, així com plata, platí i pal·ladi.
-
Es crea un nou tipus d'infracció relatiu a la manca de comunicació
o la comunicació incorrecta per part dels empresaris o professionals
destinataris de determinades operacions a les quals és aplicable la
regla d'inversió del subjecte passiu, tractant-se d'execucions
d'obra per a la construcció o rehabilitació d'edificis o
urbanització de terrenys i transmissions d'immobles en execució de
garantia, donada la transcendència d'aquestes comunicacions per a la
correcta aplicació de l'impost i per la incidència que pot tenir
respecte a altres subjectes passius de l'impost; la conducta es
sanciona amb l'1 per cent de les quotes meritades respecte a les
quals s'ha produït l'incompliment en la comunicació, amb un límit
mínim i màxim.
-
S'estableix un nou tipus d'infracció relatiu a la falta de
consignació de les quotes liquidades per l'Impost a la importació
per a aquells operadors que puguin diferir l'ingrés de l'impost en
el moment de la presentació de la corresponent
declaració-liquidació.
-
S'estableix un procediment específic de comprovació de l'IVA a la
importació, amb l'objecte d'evitar el frau en aquest àmbit,
aplicable als subjectes passius que no compleixin els requisits que
s'estableixin per accedir al sistema d'ajornament de l'ingrés, els
quals realitzen l'ingrés en el moment de la importació.
-
S'estructura l'ús del règim de dipòsit diferent del duaner per a
restringir l'exempció de les importacions de béns que es vinculin
al règim als béns objecte d'impostos especials a què es refereix
l'apartat cinquè de l'annex de la Llei, als béns procedents del
territori duaner de la Comunitat ia determinats béns la exigència
ve establerta per la Directiva d'IVA, si bé es preveu que aquests
canvis entrin en vigor l'1 de gener del 2016.
-En
Acord amb la modificació del régime de mòduls, s'adapta el nou
règim a l'IVA simplifcado pel que fa a quantitats i magintudes
exclueyentes que coincideixen amb la reforma de l'IRPF.
ACAT- ASSOCIACIÓ
CATALANA D'ASSESSORS FISCALS, COMPABLES I LABORALS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada